کاربردهای پروفیل

کاربردهای پروفیل

پروفیل‌ها جزو پراستفاده ترین مقاطع مورد استفاده در صنعت هستند. کاربرد پروفیل بسیار گسترده است و بنا به نوع ساخت، جنس، شکل مقطع، ابعاد و... دسته‌بندی می‌گردد. از پروفیل در دو دسته کلی صنعت و ساخت و ساز استفاده می‌شود که از این جمله می‌توان به صنایع بزرگی مثل ساخت ماشین آلات نظامی، هواپیما سازی، صنایع موشکی، ستون‌ها، پل‌ها، پالایشگاه‌ها و... و یا محصولات کوچک‌تر مثل میز و نیمکت، نرده راه‌پله، لوازم منزل و... اشاره کرد.

لیست قیمت پروفیل در بنیان فولاد

کاربردهای پروفیل در صنایع مختلف دهه‌ها قدمت دارد و هرچه پیش می‌رویم استفاده‌های جدیدی نیز برای این محصولات بوجود می‌آید. در ادامه به تعریف چیستی این مقطع، انواع و کاربرد آن و کارخانه‌های تولید کننده این مقاطع خواهیم پرداخت.

 

پروفیل چیست؟

پروفیل‌ به خانواده گسترده‌ای از محصولات اطلاق می‌گردد که شامل ده‌ها محصول مختلف است و به اشکال گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود. این مقاطع در ساخت و ساز انواع سازه‌ها و وسیله‌ها بکار گرفته می‌شوند و وظیفه ساخت اسکلت، افزایش مقاومت و یا حتی افزایش انعطاف پذیری را به عهده دارند.

این مقاطع می‌توانند از مواد اولیه مختلفی ساخته شوند که از این جمله می‌توان به انواع فلزات مثل آهن و آلومینیوم و آلیاژهای آن‌ها اشاره کرد. تولیدکننده های بسیاری در ایران به ساخت این مقاطع مشغول‌اند که بیشتر آن‌ها تمرکز خود را بر روی ساخت پروفیل آهن و فولاد و آلیاژهای آن متمرکز کرده‌اند.

پروفیل قرن‌هاست که مورد استفاده بشر قرار گرفته و تاریخی بالغ بر 3 قرن دارد. اولین نوع پروفیل که در قرن 18 ساخته شد، امروزه به تیرآهن یا پروفیل I معروف است. این مقطع از جوش سه ضلع به نام جان (سطح افقی) و دو بال (سطوح عمود کنار جان) شکل گرفته است. به دلیل مقاومت بالای کششی و خمشی، کاربرد پروفیل I در ساختمان سازی، پل، ستون و... به سرعت همه‌گیر شد.

در قرن بعد یعنی قرن 19 پروفیل‌ها به اشکال گوناگون‌تری در آمدند که به اختصار پروفیل زد یا Z، H، T، U، L، C، T و... نامیده شدند؛ علت این نامگذاری شکل مقطع پروفیل از بغل است. (یک تیرآهن را از کنار در نظر بگیرید؛ خواهید دید که دقیقا به شکل I انگلیسی است.)

پروفیل‌ها در قرن 20 و در سال 1304 هجری بومی‌سازی شدند و اولین کارخانه تولید پروفیل درایران که کارخانه فولاد تهران بود، شروع به ساخت پروفیل‌های I، U و L کرد. با گسترش صنعت فولاد کشور، مجتمع‌های مختلفی به دلیل کاربرد پروفیل به ساخت این محصول روی آوردند و امروزه تا حدود زیادی نیاز داخلی کشور را برطرف نموده‌اند. برخی از این مجتمع‌ها هم به دلیل کیفیت بالا، مشتریانی در سطح جهانی دارند و پروفیل ایران به بیش از 40 کشور دنیا صادر می‌شود.

به دلیل استفاده بالا از این مقاطع در انواع صنایع، قیمت پروفیل تاثیر چشمگیری در هزینه تمام شده پروژه دارد. از آن‌جا که قیمت پروفیل رابطه مستقیمی با وزن دارد، نوعی پروفیل به نام پروفیل سبک در ایران ساخته می‌شود که بر اساس جدول اشتال، وزن پایین‌تر و از همین رو مشخصات ضعیف‌تری از انواع بین‌المللی دارد.

کارخانه های تولید کننده پروفیل 

کاربردهای پروفیل

کاربرد پروفیل‌ها بسیار گسترده است. این مقاطع بسته به متریالی که برای ساختشان استفاده می‌گردد و شکل‌شان، کاربردهای مختلفی دارند. در این مقاله کاربرد پروفیل‌ها را بر اساس شکل مقطع‌شان بررسی خواهیم کرد.

 

کاربرد پروفیل لوله

لوله مقطعی استوانه‌ای شکل است که به طور معمول به صورت دایره ای شکل است، اما می‌تواند در اشکال دیگر نیز بنا به نیاز تولید شود. این محصول کاربردهای بسیار گوناگونی دارد که شامل موارد زیر است:

کاربرد پروفیل لوله در ساختمان سازی

لوله‌ها در بخش‌های بسیاری از ساختمان سازی استفاده می‌شوند. استفاده اصلی لوله‌ها برای جابجایی سیالات مثل آب و گاز است که جزو مهم‌ترین زیرساخت‌های هر ساختمانی هستند؛ ولی کاربرد لوله فقط به اینجا ختم نمی‌شود.

لوله‌ها به دلیل این که در قطر و طول‌های مختلفی تولید می‌شوند، کاربرد متنوعی دارند. می‌توان از انواع کوچکتر لوله‌ها به عنوان نرده استفاده کرد. برای مثال بعنوان نرده‌های پنجره‌ها و درها، ایجاد حصار در اطراف زمین‌ها و ساختمان‌ها و همچنین ایجاد موانع میان پیاده‌رو و خیابان‌ها.

از دیگر استفاده‌های لوله‌ها بستن داربست برای اجرای نمای ساختمان است. از انواع قطورتر لوله‌ها نیز در ساخت سازه‌های عظیم مثل پل‌های هوایی، ستون‌ها و پل‌های خودرویی، برج‌ها و استفاده می‌گردد. همچنین می‌توان از لوله‌های آلیاژی ضد زنگ و ضد خوردگی در ساخت مجتمع‌های پتروشیمی، هسته‌ای، غذایی، اسکله‌های آبی و... بهره برد.

کاربرد پروفیل در بنیان فولاد

کاربرد پروفیل لوله در صنعت

از لوله‌ها در ساخت انواع خودرو‌ها و رساندن سوخت، خروج آلاینده‌ها، رساندن سرما و گرما به سرنشین و ارتباط بخش‌های مختلف ماشین باهم دیگر استفاده می‌گردد. نه تنها در ساخت خود خودروها، بلکه در ساخت انواع پارکینگ‌ها، مسیرهای تردد و موتور و دوچرخه نیز، به مقدار قابل توجهی لوله نیاز است.

از لوله‌ها همچنین در ساخت لوازم خانگی از جمله تخت خواب، میز و صندلی، مبل، جالباسی، قفسه و... استفاده می‌گردد که در این نوع محصولات معمولا از پروفیل مبلی برای ساخت لوله‌ها استفاده می‌گردد.

همچنین در صنعت پزشکی، لوله‌ها استفاده‌های فراوانی دارند. این استفاده‌ها شامل ساخت تخت، ابزار آلات کوچک و بزرگ پزشکی مثل دستگاه‌های احیا، دستگاه‌های سلامت سنجی، تجهیزات آزمایشگاه و... هستند.

استفاده دیگر لوله‌ها نیز در ساخت وسایل ورزشی است. لوله به دلیل نوع ساختارش، به راحتی در دست گرفته می‌شود. از همین رو از لوله‌ها در ساخت انواع وسایل ورزشی مثل وسایل بدن‌سازی، راکت‌ها و... استفاده می‌گردد.

 

کاربرد پروفیل تیرآهن

از دیگر مقاطع فولادی پرکاربرد تیرآهن است. این محصول در سه استاندارد INP، IPE و IPB ساخته می‌شود. نوع INP دارای بال‌های شیب‌دار است، نوع IPB بعنوان ستون استفاده می‌شود و در سه نوع سبک، متوسط و سنگین ساخته می‌شود و نوع IPE نیز دارای بال‌های پهن است و معمولا در سازه‌های پیچ و پرچی استفاده می‌گردد.

 

کاربرد پروفیل تیرآهن در ساختمان سازی

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع در ساختمان سازی است. ساختمان‌ها به دو دسته کلی بتنی و فلزی تقسیم می‌شوند که در سازه‌های فلزی، اسکلت سازه از تیرآهن ساخته می‌شود. این اسکلت شامل تیرها و ستون‌هاست که مسئولیت انتقال نیروهای افقی و عمودی مثل باد، زلزله، وزن و... را از طریق تیرآهن‌ها در سازه پخش کرده و سپس به زمین منتقل می‌کنند.

گوناگونی سایز و مقاومت تیرآهن باعث می‌شود تا بتوانیم از این مقاطع برای افزایش مقاومت ستون‌ها و پل‌ها استفاده کنیم. برای مثال در پل‌ها که نیروی فشاری و کششی فراوانی را متحمل می‌شوند، از تیرآهن‌های افقی و عمودی برای انتقال بار به دو طرف پل و یا سطح پایین آن استفاده می‌شود.

 

کاربرد پروفیل تیرآهن در صنعت

از تیرآهن در صنایع مختلفی مثل کشتی‌سازی، ماشین‌سازی و صنایعی که با ماشین آلات بزرگ سر و کار دارند هم استفاده می‌شود. امکان به کارگیری آلیاژها در ساخت تیرآهن باعث می‌شود از انواع ضد زنگ و خوردگی آن‌ها در صنایعی که با رطوبت و مواد شیمیایی سر و کار دارند استفاده شود. برای مثال این مقاطع در عرشه و بدنه کشتی‌ها و اسکله‌ها و بنادر استفاده زیادی دارند.

کاربرد پروفیل میلگرد

از دیگر پروفیل‌های پرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنعت، میلگردها هستند. میلگرد در دو نوع بدون آج که با استاندارد A1 شناخته شده و آجدار که شامل استانداردهای A2, A3, A4 است تولید می‌گردد. میلگرد A2 یک ردیف آج دارد، میلگرد A3 دو ردیف آج دارد و A4 دارای آج‌های پیچیده است. هرکدام از این استانداردها به جز تفاوت‌های ظاهری، از نظر وزن، قیمت و مقاومت هم متفاوت هستند.

 

کاربرد پروفیل میلگرد در ساختمان سازی

میلگردها در ساختمان سازی برای افزایش مقاومت پی، افزایش مقاومت سازه‌های فلزی و خصوصا بتنی کاربرد دارند. نوع A1  یا بدون آج برای این امر توصیه نمی‌شود، ولی انواع آجدار میلگرد شامل A2، A3 و A4 در اشکال قلاب، خرک، خاموت و... برای این امر مناسب هستند.

فایده میلگردهای آجدار در افزایش مقاومت کششی، خمشی و فشاری است. در سازه‌های فلزی می‌توان از انواع دیگر پروفیل نیز برای این منظور استفاده کرد، ولی در سازه‌های بتنی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این امر میلگردها هستند. این امر کمک می‌کند تا سازه در مقابل بلایای طبیعی مثل زلزله و همچنین تحمل بار، واکنش بهتری داشته باشد و از شکستگی بتن جلوگیری می‌کند.

 

کاربرد پروفیل میلگرد در صنعت

از میلگردها به خصوص انواع آلیاژی آن در صنایع مختلفی مثل صنایع هوایی، خودروسازی، ساخت قطعات صنعتی و... استفاده می‌گردد. برای مثال در صنعت اتوموبیل برای ساخت سیستم استارت از این مقاطع استفاده می‌گردد. همچنین از این محصول برای ساخت ماشین‌های صنعتی از جمله ماشین‌های کشاورزی، ماشین‌ آلات سوراخکاری، تراشکاری و رزوه کاری استفاده می‌شود.

نوع دیگری از میلگرد نیز که به میلگرد کلاف معروف است در ساخت سیم بکسل، سیم خاردار، ساخت فنر، ساخت توری فلزی، ساخت پرچ و میخ و... بکار می‌رود.

 

کاربرد پروفیل زد

این پروفیل که به شکل حرف انگلیسی Z است و نامش هم از همین امر برگرفته شده است، در دسته پروفیل‌های باز دسته‌بندی می‌گردد و بیشتر در سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. از این پروفیل به عنوان فریم ثانویه و برای افزایش مقاومت سازه در سازه معمولا بین تیرها و سقف استفاده می‌شود. نام دیگر این پروفیل که در بازار ایران بکار می‌رود، پروفیل پرلین زد یا پرلین z است.

 

کاربرد پروفیل زد در ساختمان‌سازی

این پروفیل در ساختمان‌های مهندسی‌ساز از کاربرد و ارزش بالایی برخوردار است و در قاب یا سازه ثانویه استفاده می‌شود. این پروفیل در بین عناصر سازنده قاب اولیه پیاده‌سازی می‌شود و از لحاظ عملکرد نزدیک به تیرهای متقاطع است. هدف از اجرای این قاب ثانویه، انتقال بار و توزیع آن به اسکلت اصلی است. در سازه‌های بلند، اجرای قاب ثانویه از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ چرا که این ساختمان‌ها در برابر زلزله و طوفان آسیب پذیرند و اجرای قاب ثانویه برای جلوگیری از خرابی اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

کاربرد پروفیل زد در صنعت

از پروفیل زد در صنعت اتوموبیل‌سازی و ماشین آلات صنعتی استفاده می‌گردد. شکل ساخت منحصر به فرد این پروفیل کمک می‌کند تا بتوان در حجمی کم، مقاومت بالایی بوجود آورد. از دیگر استفاده‌های پروفیل زد می‌توان به ساخت ریل راه آهن، پشتیبان دستگاه‌های نیروگاه‌ها، کشتی سازی، مبلمان و... استفاده کرد.

 

کاربرد سایر پروفیل‌ها

همانطور که اشاره کردیم، پروفیل‌ها انواع بسیار گوناگونی دارند. در ادامه به صورت مختصر به برخی از پروفیل‌های کمتر استفاده شده و کاربردشان اشاره خواهیم کرد.

 

کاربرد پروفیل ناودانی

ناودانی نوعی مقطع فولادی به شکل U انگلیسی است. بدنه این مقاطع ساده یا مشبک هستند  و به دو روش فابریکی و پرسی ساخته می‌شوند. این محصول در سه دستی اصلی UPE، UNP و UPN ساخته می‌شود. در نوع UPE بال‌ها به صورت 90 درجه عمود بر جان هستند. در نوع UPN این زاویه بیشتر از 90 درجه است و در نوع UNP که به ناودان اروپایی نیز مشهور است، وزن و طبیعتا قیمت مقطع بالاتر است و در پروژه‌های سنگین و صنعتی استفاده می‌گردد.

از ناودانی‌ها در ساخت دیوار کارگاه، انبار و گاراژ بصورت تکی یا چندتایی بعنوان پشتیبان عمودی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این مقاطع سرعت نصب بالا و راحتی اجرای پروژه است. همچنین می‌توان در سقف‌های سبک و کوچک، شکاف بین‌ تیر‌آهن ها را با این پروفیل پر کرد.

 

کاربرد پروفیل نبشی یا L

یکی دیگر از پروفیل‌های پراستفاده پروفیل نبشی یا L است. این محصول به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شود. نبشی‌ها به دو شکل بال نامساوی و بال مساوی تولید می‌شوند. همانطور که از نامشان هم پیداست، نبشی بال مساوی یعنی هر دو ضلع L به یک اندازه هستند و بال نامساوی یعنی یک ضلع بزرگتر از دیگری است.

کاربرد پروفیل نبشی در ساختمان سازی برای پشتیبانی و تقویت سازه استفاده می‌گردد. این پشتیبانی می‌تواند سقف‌ها، دیوارها، تیر‌ها، پله‌ها، پل‌ها و... را شامل شود. همچنین در صنعت اتوموبیل سازی نیز از نبشی برای افزایش مقاومت بدنه و قطعات تحت فشار استفاده می‌گردد. از دیگر استفاده‌های این مقاطع ‌می‌توان به افزایش مقاومت تونل‌ها، صنعت نفت و گاز و اسکله‌ها، پالایشگاه‌ها، ستون‌ها، کابینت‌ها و... اشاره کرد.

 

کاربرد پروفیل تندبر یا HSS

پروفیل تندبر از فولاد HSS یا High Speed Steel  ساخته می‌شود. این محصول در بازار به نام فولاد خشکه هوایی یا سرعت بالا نیز شناخته می‌شود و نامش اشاره مستقیمی به کاربرد آن دارد. این فولاد از دو گروه M و T دسته بندی می‌شود. گروه T آلیاژی است که دارای عنصر تنگستن است و گروه M آلیاژی است که دارای عنصر مولیبدن است.

از این نوع پروفیل در ساخت انواع ابزارآلات مثل تیغه فرز و اره، مته، ابزار خان‌کشی، قطعات ماشین ابزار، چاقو، سوهان و... استفاده می‌شود. وجود فولاد آلیاژی در ساخت این محصولات، کاربرد پروفیل تندبر را منحصربفرد کرده و به دلیل قیمت بالای آن، بیشتر در محصولات نهایی که اندازه کوچکی دارند استفاده می‌شود.

 

کاربرد پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه دری یا پروفیل 508 یا پروفیل دو لبه معمولا از ورق سیاه ساخته می‌شود. نام دو لبه از آنجا می‌آید که این پروفیل یک لبه در بالا و یک لبه در پایین دارد. مهم‌ترین کاربرد پروفیل لنگه دری ساخت در و پنجره است. همچنین این مقاطع در ساخت چارچوب در، گوشه‌های پله‌ها، نرده‌های فولادی، گوشه‌های ساختمان‌ها و... کاربرد دارند.

کاربردهای انواع پروفیل

کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل

همانطور که گفته شد، به دلیل کاربرد پروفیل، کارخانه‌های زیادی در دنیا مشغول به ساخت این مقاطع هستند. در بین این تولید کنندگان، شرکت‌های بین المللی بزرگی مشغول فعالیت‌اند که نام‌هایی شناخته شده در اقتصاد جهان هستند. کشورمان ایران نیز تولیدکننده های فراوانی در این زمینه دارد که به صورت تخصصی بر روی ساخت این محصولات تمرکز دارند. در ادامه به بررسی برخی از بزرگ‌ترین نام‌های عرصه تولید پروفیل در دنیا و ایران خواهیم پرداخت.

 

کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل درجهان

این کارخانه ها بر اساس نیازها و استانداردهای مختلف، انواع گوناگونی از پروفیل را تولید می‌کنند. کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل در جهان نقش به سزایی در اقتصاد کشورها و حتی دنیا دارند. کاربرد پروفیل تولیدی این شرکت‌ها بسیار گسترده است و تقریبا در هر صنعتی که احتیاج به فولاد و یا مقاطعی نظیر آن را داشته باشد استفاده می‌گردند.

 

شرکت ArcelorMittal

این شرکت اروپایی که دفتر مرکزی‌اش در لوکزامبورگ است در بیش از 60 کشور دنیا به فعالیت مشغول است. تمرکز این کارخانه بر تولید انواع پروفیل‌های باز و بسته با بالاترین کیفیت و تحت معتبرترین استانداردهای جهانی است. پروفیل‌های تولیدی ArcelorMittal در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ساختمان سازی، نفت و گاز، راه‌آهن، برق و انرژی، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و … استفاده می‌شود.

 

شرکت Nucor

یکی از پیشروهای تولید فولاد در آمریکا شرکت Nucor است که در 25 ایالت فعالیت می‌کند. این کارخانه انواع پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی را با استفاده از فرآیند نورد گرم و سرد تولید می‌کند. کاربرد پروفیل‌های این شرکت در ساختمان‌های عظیم، پل‌ها، سازه‌های فضایی، توربین‌های بادی، مخازن ذخیره سازی و … است.

 

شرکت Tata Steel

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در هند و جهان شرکت Tata Steel است که در بیش از 26 کشور حضور دارد. این شرکت، انواع پروفیل‌های باز و بسته را با استفاده از فرآیند نورد گرم و سرد و فرمینگ تولید می‌کند. کاربرد پروفیل‌های این شرکت در صنایع مختلفی مانند ساخت و ساز ساختمانی، کشتی‌سازی، هواپیماسازی، راه‌آهن، حوزه انرژی و … است.

 

شرکت Baosteel

یکی دیگر از تولیدکنندگان عظیم مقاطع فولادی در قاره آسیا شرکت BaoSteel چین است که در بیش از 40 کشور فعالیت دارد. این شرکت بیشترین میزان تولید مقاطع فولادی در جهان را دارد و از بازوهای اصلی اقتصادی کشور چین است. BaoSteel در تمامی بخش‌های صنعت چین فعال است و از ساخت و ساز تا ماشین‌سازی کشور چین، وابسته به این کمپانی است. کاربرد پروفیل Baosteel این شرکت را از واردات این مقاطع تا حد بسیار زیادی بی‌نیاز کرده است.

 

شرکت POSCO

یکی از برترین تولیدکنندگان فولاد در کره جنوبی و آسیا شرکت POSCO است که در بیش از 50 کشور فعالیت دارد. تمرکز این شرکت نیز بر روی ساخت انواع پروفیل‌های باز و بسته است و از فرآیند نورد گرم و سرد و فرمینگ در تولید این مقاطع استفاده می‌کند.

 

شرکت Gerdau

از دیگر فعالان مهم تولید مقاطع فولادی در دنیا شرکت Gerdau است که در کشور برزیل تاسیس شده و از مجتمع‌های مهم آمریکای جنوبی است. برزیل جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد و مقاطع فولادی است و از همین رو شرکتی مثل Gerdau سهم بسزایی در ارز آوری و صادرات این کشور ایفا می‌کند. این شرکت در حال حاضر در 10 کشور فعالیت می‌کند و صادراتش شامل کشورهای حوزه آمریکای جنوبی و آفریقا است.

 

شرکت JFE Steel

از دیگر تولیدکنندگان فولاد بزرگ در آسیا شرکت JFE Steel ژاپن است. کیفیت محصولات این کشور مانند تمام محصولات کشور ژاپن از بالاترین کیفیت برخوردار است و از انواع استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کنند. این شرکت در حال حاضر در بیش از 20 کشور جهان فعال است و کاربرد پروفیل این شرکت، پروژه‌های عظیمی مثل ساخت نیروگاه‌های اتمی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، پل‌ها و ستون‌ها و... را در بر می‌گیرد.

 

شرکت SAAB

از دیگر شرکت‌های تولیدکننده مقاطع فولادی اروپایی شرکت SAAB است. این شرکت در بیش از 50 کشور دنیا به فعالیت مشغول است و متعلق به کشور سوئد است. SAAB توسط دولت سوئد شکل گرفته و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سهام دارانش دولت فنلاند است. این حمایت دولتی باعث پیشرفت سریع و چشمگیر SAAB شده و کسب جایگاه ویژه‌ای در بین خریداران مقاطع فولادی جهان شده است.

 

کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل در ایران

در کنار کارخانه‌های بین‌المللی نامبرده، رقبای ایرانی نیز وجود دارند که البته بیشتر تولیدشان مصرف داخلی دارد. این شرکت‌ها توانسته‌اند با هماهنگی کیفی با رقبای حهانی، قیمت پایین را همراه با کیفیت جهانی به مصرف‌کنندگان داخلی ارائه دهند. کاربرد پروفیل این شرکت‌ها باعث شده تا واردات پروفیل فقط در مواردی نادر اتفاق بیافتد. در ادامه به معرفی برخی از کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل در ایران خواهیم پرداخت.

 

جهان پروفیل پارس

جهان پروفیل پارس همانطور که از نامش پیداست به طور تخصصی بر روی تولید پروفیل متمرکز است. این کارخانه که بیش از 4 دهه تجربه در زمینه تولید این مقاطع دارد، از محصولات اولیه باکیفیت خارجی و داخلی استفاده می‌نماید که در کنار کادر مجرب و ماشین‌آلات پیشرفته، این شرکت را به نامی معتبر در این زمینه تبدیل کرده است.

در کنار مسائل فنی، دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی کیفیت و مدیریت و همچنین استانداردهای داخلی، باعث شده که نه تنها این شرکت در بین خریداران داخلی نامی پرطرفدار باشد، بلکه خریداران خارجی مثل کشورهای همسایه نیز به واردات محصولات این کارخانه بپردازند.

کاربرد پروفیل این کارخانه در ساختمان سازی و صنعت است و شامل انواع پروفیل در و پنجره، قوطی ساختمانی، قوطی صنعتی، لوله مبلی، لوله داربست، لوله انتقال آب و گاز صنعتی و ساختمانی و... است. ظرفیت تولید این مجتمع نیز چیزی بالغ بر50 هزار تن در سال است.

 

پروفیل اصفهان

این شرکت جزو قدیمی‌ترین مجتمع‌های فولاد ایران است که حدود 8 دهه قدمت دارد و با همکاری شرکت فولاد انگلستان ساخته شده است. مجتمع پروفیل اصفهان یکی از متنوع‌ترین سبدهای تولیدی در کشور را دارد و در حال حاضر بیش از 130 محصول و حجم بیش از 500 هزار تن در سال را تولید می‌کند.

پروفیل اصفهان جزو معتبرترین مجتمع‌های فولادی خاورمیانه و آسیای غربی است و انواع استانداردهای بین المللی و داخلی مدیریت و کیفیت را کسب کرده است که کاربرد پروفیل این شرکت را تضمین می‌کند. از مهم‌ترین محصولات این شرکت می‌توان به انواع قوطی‌های صنعتی و ساختمانی، انواع لوله‌های صنعتی و ساختمانی با قطرهای بالا، عرشه و سوله فولادی، انواع میلگرد، تیرآهن و... اشاره کرد.

 

پروفیل کیان پرشیا

از دیگر کارخانه‌های تولید پروفیل ایرانی که کیفیت و استاندارد را در اولویت کار خود قرار داده است پروفیل کیان پرشیا است. این کارخانه دارای استانداردهای بین‌المللی ایزو در مدیریت و کیفیت است و از همین رو محصولاتش به کشورهای خاورمیانه و منطقه صادر می‌گردد و کیفیت پروفیل این مجتمع زبان‌زد است.

پروفیل کیان پرشیا در حال حاضر اقدام به تولید قوطی‌های ساختمانی و صنعتی، انواع لوله‌های اسپیرال و درز مستقیم، پروفیل در و پنجره شامل کلافی، لنگه دری، رومی و مکزیکی، لوله‌های گازرسانی و آبرسانی و... است و حدود 100 هزار تن در سال ظرفیت تولید دارد.

 

لوله و پروفیل کیهان

از دیگر تولیدکننده ‌های مطرح پروفیل در ایران لوله و پروفیل کیهان است. استفاده از تکنولوژی جوش القایی فرکانس بالا و انجام عملیات گالوانیزه با میکرون بالا از دلایل کیفیت بالای محصولات این کارخانه است. از آنجا که این مجتمع در حوزه صادرات هم فعال است، گواهینامه‌های بین‌المللی و پروانه‌های داخلی مورد نیاز را کسب کرده تا در کنار نیروهای زبده این شرکت، ضامن کیفیت و کاربرد پروفیل این شرکت باشند.

از مهم‌ترین محصولات لوله و پروفیل کیهان می‌توان به لوله سیاه و سفید، لوله گازرسانی و آبرسانی، لوله صنعتی، انواع پروفیل‌های باز و بسته، پروفیل در و پنجره و بوشن‌های فولادی اشاره کرد.

 

پروفیل آریا

یکی از کارخانه‌های نسبتا نوپا در زمینه تولید محصولات فولادی در کشور پروفیل آریا است. این کارخانه در حال حاضر حدود 500 هزار تن محصولات فولادی در سال تولید می‌کند و روش تولید این محصولات نورد سرد است. ساختن مقاطع با نورد سرد، کاربرد پروفیل این کارخانه را متفاوت از سایر رقبا کرده.

این کارخانه که مانند سایر تولیدکنندگان داخلی گواهینامه‌های بین‌المللی و داخلی مورد نیاز را کسب کرده است، در حال حاضر به تولید پروفیل سپری یا دولبه 507، لنگه دری یا 508، کلافی یا یک لبه 509، انواع لوله، انواع قوطی و... مشغول است.

 

لوله و پروفیل صابری

لوله و پروفیل صابری از دیگر مجموعه‌های فولادی موفق است که با اینکه کمتر از سه دهه از عمرش می‌گذرد، با تمرکز بر روی کیفیت بالا، موفق شده تا بازار قابل توجهی در بین کشورهای همسایه بدست آورد و محصولاتش را به مقاصدی مثل کشورهای حوزه CIS ، ترکمنستان، عراق، افغانستان، گرجستان و... صادر کند.

کاربرد پروفیل مجتمع فولاد صابری بسیار گسترده است. برخی از محصولات تولیدی این مجتمع شامل انواع لوله‌های گازرسانی، آبرسانی و صنعتی، انواع قوطی‌های صنعتی و ساختمانی مربعی و مستطیلی، پروفیل طرحدار، پروفیل در و پنجره و... است.

 

پروفیل ساوه

از دیگر نام‌های قدیمی و به نام تولید مقاطع فولادی در کشور، پروفیل ساوه است. این شرکت که مقاطع خود را به روش‌های نورد گرم و سرد و جوش القایی فرکانس بالا یا ERW تولید می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خاورمیانه با حجم تولید حدود 2 میلیون تن در سال است.

بکارگیری کادر مجرب، مدیریت خوب و ماشین‌آلات پیشرفته در کنار کسب استانداردهای معتبر خارجی و داخلی، از دلایل محبوبیت محصولات این مجتمع فولادی است که باعث شده کاربرد پروفیل پروفیل ساوه جزو نقاط مثبت این مجموعه باشد. با استفاده از این شاخص‌ها، پروفیل ساوه به ساخت پروفیل‌های صنعتی فرم‌دار، لوله‌های گاز و آب، قوطی‌های ساختمانی و صنعتی، در و پنجره و... می‌پردازد.

انواع کاربردهای پروفیل در بنیان فولاد

صدرا پروفیل کاوه

صدرا پروفیل کاوه که با نام شرکت فولاد موحد به ثبت رسیده، از دیگر مجموعه‌های جوان تولید پروفیل در ایران است. از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت، استفاده از نیروی کار مجرب داخلی و استفاده از ماشین‌آلات با کیفیت تولید ایران است که در حال حاضر حدود هفتاد درصد از ماشین‌آلات این شرکت را در بر می‌گیرد.

این کارخانه در حال حاضر حدود 60 هزار تن پروفیل و لوله در سال تولید می‌کند که بخشی از نیاز داخلی را فراهم می‌کند و محصولاتش را بر اساس استانداردهای داخلی عرضه می‌کند. کاربرد پروفیل این مجتمع بیشتر در بخش ساختمان‌سازی است. محصولات صدرا پروفیل کاوه شامل ورق فولادی، پروفیل‌های 507، 508، 509، پروفیل زد، تسمه، لوله، چارچوب و در و پنجره، انواع قوطی، نبشی، ناودانی و تیرآهن است.

 

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا پروفیل را تعریف کردیم تا بفهمیم این اصطلاح در صنعت به چه چیزی اطلاق می‌شود. سپس کاربرد برخی از پرکاربرد‌ترین پروفیل‌ها را در ساختمان‌سازی و صنعت بررسی کردیم. در ادامه نیز برخی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های بین‌المللی و داخلی فعال در زمینه پروفیل را معرفی کردیم.

اگر نکته‌ای برای اضافه کردن دارید و یا سوالی برای‌تان پیش آمده، با مشاوران ما در شرکت بنیان فولاد به مدیریت جناب آقای مهندس شبستری تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه

فرم در حال بارگذاری ...