کارخانه های تولید کننده ناودانی در ایران

کارخانه های تولید کننده ناودانی در ایران

ناودانی‌ها از محصولات تولید شده مهم کارخانه های تولید کننده ناودانی در ایران هستند. ناودانی به مقطعی گفته می‌شود که از یک سطح افقی که جان نام دارد و دو سطح عمودی متصل به آن که بال نام دارد تشکیل شده باشد؛ ترکیب این 3 ضلع، مقطعی به شکل U انگلیسی را شکل می‌دهد.

این پروفیل‌ها در دو بخش ساختمان سازی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارد و دلیل محبوبیت این محصول در بین کارخانه های تولید کننده مقاطع فولادی نیز پراستفاده بودن این محصول است.  در ادامه ناودانی را تعریف کرده و سپس کارخانه های تولید کننده ناودانی در ایران را معرفی خواهیم کرد. با ما در بنیان فولاد شبستری همراه باشید.

انواع ناودانی 

ناودانی چیست؟

ناودانی یک پروفیل به شکل U است که اغلب از فولاد و آلیاژهای آن مثل استنلس استیل، فولاد گالوانیزه، فولاد پلیمری و... ساخته می‌شود؛ البته بعضا در ساخت آن از آلومینیوم و فلزات دیگر هم استفاده می‌شود. این پروفیل، از 3 ضلع به هم متصل ساخته شده که دو ضلع به نام بال بر ضلع افقی مقطع که جان نامیده می‌شود عمود هستند. افزایش اندازه این ضلع‌ها، مقاومت و وزن محصول را بالا می‌برد، ولی قیمت مقطع هم به تناسب بالا خواهد رفت.

ناودانی‌ها شاخصه‌های مختلفی دارند؛ از جمله نحوه ساخت، وزن، شکل ظاهری، استاندارد و... که کمک می‌کنند بتوانیم این مقاطع را به روش‌های مختلف دسته‌بندی کنیم. این دسته‌بندی ها ما را یاری می‌کنند تا در زمان استفاده از این محصول انتخاب بهتری داشته باشیم. از ناودانی‌ها در ساخت در و پنجره و چارچوب، کمک به بالا بردن مقاومت اسکلت فلزی، ناودانی شیروانی، ترمیم مقاومت، نمای سازه و اتصال سازه به دیواره‌های اطراف که اصطلاحا به آن ناودانی منقطع پست وال گفته می‌شود، در ساختمان سازی استفاده می‌کنیم. در کنار این‌ها می‌توان از این محصول در ساخت ماشین‌آلات ساختمانی و خطوط تولید، شاسی خودرو و... نیز استفاده کرد.

 

کارخانه های تولید کننده ناودانی در ایران

از آنجا که ناودانی محصولی پر استفاده است، مجتمع‌های فولادی زیادی در سراسر کشور این محصول را در سبد تولیدات خود قرار داده‌اند. در ادامه برخی از این کارخانه‌ها را به طور مشروح، معرفی می‌کنیم.

انواع ناودانی در بنیان فولاد

شرکت ذوب آهن اصفهان

از بزرگ‌ترین نام‌های منطقه در تولید محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان است. این شرکت که حدود 6 دهه تجربه در این زمینه دارد و از قدیمی‌ترین مجتمع‌های فولادی در خاورمیانه است، در سال 1344 در دشت طبس استان اصفهان راه‌اندازی شد.

این کارخانه خطوط تولید و واحدهای گوناگونی دارد که باعث شده رنج تولیدی محصولاتش از مواد اولیه تا محصولات نهایی را شامل شود. از این واحدها می‌توان به دو کوره بلند، واحد کک سازی و آگلومراسیون، واحد فولاد سازی، واحد نورد و خطوط تولید محصولاتی مثل ناودانی، تیرآهن، میلگرد، شمش، کک، مفتول، کلاف، چدن، سرباره و... اشاره کرد.

استفاده از ماشین آلات پیشرفته و مواد اولیه با کیفیت در کنار مدیران و متخصص‌های حرفه‌ای، باعث شده که شرکت ذوب آهن اصفهان استانداردهای بین‌المللی و داخلی معتبری را کسب کند.

از محصولات تولیدی این کارخانه می‌توان به ناودانی اشاره کرد. ناودانی تولیدی این کارخانه اغلب به روش نورد گرم ساخته می‌گردند و از نظر ظاهری به هر دو شکل بال موازی و بال شیبدار ساخته می‌شوند. این مقاطع بر اساس استانداردهای ملی 1-4477 و 2-4477 معادل با EN10279, DIN 1026-1 2, GOST 8240 ساخته می‌شوند. سایزهای تولیدی این محصول ناودانی 12 تا ناودانی 20 است و از سه نوع فولاد S235JR، فولاد S275JR و فولاد S355JR در ساخت آن استفاده می‌گردد.

 

شرکت فولاد ناب تبریز

یکی از تولیدکننده‌های به نام مقاطع فولادی در ایران شرکت فولاد ناب تبریز است. این شرکت از کارخانه‌های قدرتمند استان آذربایجان شرقی است و از سال 1384 مشغول به فعالیت است. مدیریت خوب این مجموعه و رویکرد بلند مدت‌شان برای پیشرفت و گسترش خطوط تولید، باعث شده شرکت فولاد ناب تبریز در کمتر از دو دهه به یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌های فولادی غرب کشور تبدیل شود.

این کارخانه دارای کوره‌های پیشگرم، استند نورد، بستر خنک کننده، ماشین آلات تابگیری، دستگاه‌های عملیات نهایی و بسته بندی اتوماتیک است. در کنار این واحدها که مربوط به تولید مقاطع است، دو واحد کنترل کیفیت محصول و آزمایشگاه متالورژی از صفر تا صد پروسه تولید را رصد می‌کنند تا محصولات از بهترین کیفیت ممکن برخوردار باشند و هر محصولی که در این آزمایش‌ها نمره قبولی را کسب نکند، به واحد بسته بندی و فروش نخواهد رفت.

این اهمیت دادن به کیفیت باعث شده تا شرکت فولاد ناب تبریز بتواند گواهینامه‌ها و استانداردهای مدیریت و محصولات گوناگونی را در سطح بین‌المللی و داخلی کسب کند. همین کیفیت خوب باعث شده مقاطع این کارخانه در مدت کوتاهی جای خود را در بازار پیدا کنند که از این مقاطع می‌توان به ناودانی‌ اشاره کرد. انواع ناودانی بال شیب دار با خواص مکانیکی قابل توجه این محصول را در بین فعالان ساختمان سازی و صنعتی به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده. این محصول بر اساس استاندارد ملی شماره 4477-1 ساخته می‌شود که برای ناودانی های سنگین معادل DIN EN 1026: 2009 و برای ناودانی سبک معادل GOST 8240: 1997 روسی است.

باید اشاره کرد که ناودانی سنگین این کارخانه از نوع اروپایی است که حدود 20 درصد از انواع دیگر این محصول سنگین‌تر است که این وزن باعث افزایش قیمت این محصولات شده است؛ ولی مشخص است که در کنار این قیمت بالاتر، مقاطعی مقاوم‌تر نیز تولید می‌شود که در پروژه‌های بزرگ به کار می‌روند. این ناودانی ها در ابعاد ناودانی 8، ناودانی 10، ناودانی 12، ناودانی 14 و ناودانی 16 تولید می‌شوند.

قیمت ناودانی ها

شرکت نورد آریان فولاد

 شرکت نورد آریان فولاد در سال 1380 در استان قزوین تاسیس شد. این شرکت تمرکزش را بر روی مقاطع فولادی مثل ناودانی، نبشی، ریل، تیرآهن و میلگرد گذاشته است. دستگاه‌های خطوط تولید این کارخانه وارداتی است و از ساخت شرکت‌های NNK ژاپن، مانسیمان دماگ آلمان و دانیلی ایتالیا هستند که در کنار نیروهای متخصص، کیفیت را تضمین می‌کنند. از همین رو این کشور محصولاتش را به کشورهای همسایه مثل ترکیه، ارمنستان، افغانستان و... صادر می‌کند. شرکت نورد فولاد آریان حدود 2 میلیون تن محصول در سال تولید میکند که از این میان 500 هزار تن آن به ناودانی و نبشی اختصاص دارد.

محصولات این شرکت بر اساس استانداردهای بین المللی و داخلی ساخته می‌شوند. از این استانداردها می‌توان به استاندارد ملی 4477-1 اشاره کرد. سایز ناودانی‌های این شرکت شامل ناودانی 6، ناودانی 8 و ناودانی 10 می‌شود، البته این شرکت امکان سفارش هر نوع مقطعی با سایز و وزن مورد نظر را فراهم آورده که دست طراحان سازه‌های خاص را باز می‌گذارد تا نگران فراهم کردن مقاطع فولادی منحصربفرد نباشند.

 

شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

شرکت فولاد البرز ایرانیان در سال 1393 در استان مازندران تاسیس شد. این کارخانه که محصولاتش را با نام تجاری فایکو به فروش می‌رساند سالانه بیش از 1.5 میلیون مقطع فولادی به فروش می‌رساند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابعاد ناودانی UPE، ناودانی UPN، میلگرد 8 تا 32، تیرآهن IPE & IPN، و نبشی بال نامساوی و مساوی از ارتفاع مقطع 80 تا 120 میلیمتر.

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقطع در ایران است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبش که در جاده ساری مشهد واقع شده، دسترسی این کارخانه به مشهد، تهران، شمال و شمال غرب که از جمله مهم‌ترین بازارهای ایران هستند را فراهم آورده است. از طرفی اتصال به شبکه ریلی کشور با ایستگاهی اختصاصی، از دیگر امتیازات این کارخانه از لحاظ موقعیت مکانی است.

وجود یک پست اخصاصی برق 230 کیلو واتی و پست اختصاصی گاز با ظرفیت 10 هزار متر مکعب از دیگر امکاناتی است که مدیریت شرکت فولاد البرز ایرانیان، برای استقلال هرچه بیشتر این مجموعه در نظر گرفته است. این امکانات به فایکو کمک کرده تا بتواند سالانه 135 هزار تن ناودانی، 175 هزار تن نبشی، 300 هزار تن تیرآهن و 700 هزار تن میلگرد تولید کند و با وجود عمر کوتاهش حریفی قدرتمند برای سایر تولیدکنندگان مقاطع فولادی باشد. ناودانی‌های این شرکت شامل ناودانی‌های سایز بزرگ مثل ناودانی 14، ناودانی 16، ناودانی 18 و ناودانی 20 است.

انواع ناودانی در بنیان فولاد

گروه صنعتی شکفته

پس از شمال کشور، به شمال شرق و شهر مشهد می‌شویم که خانه گروه صنعتی شکفته است. ریشه این کارخانه توسط جناب آقای شکفته در سال 1330 و بعنوان کارگاه ریخته‌گری کوچکی در مشهد شکل گرفت. در سال 1360، شکفته تصمیم به گسترش فعالیت‌های کارگاه و تبدیل شدن به یک کارخانه گرفت و در همین دهه اقدام به ایجاد فولاد کبکان کرد. از همین رو محصولات گروه صنعتی شکفته هنوز هم در بعضی بازارها به همین نام معروف‌اند.

این کارخانه سالانه 1 میلیون تن محصول فولادی و 3 میلیون تن محصول اولیه تولید می‌کند که از این میان می‌توان به 500 هزار تن مقاطع فولادی شامل ناودانی، نبشی و... اشاره کرد. محصولات این مجموعه از کیفیت بالایی برخوردار است و دارای گواهینامه داخلی ISIRI 13968-1، GOST 8510 و DIN است و به روش نورد گرم و با فولاد کم کربن ساخته می‌شوند. این گروه صنعتی در حال حاضر تعداد زیادی زیرمجموعه دارد:

  • نورد فولاد خاوران: این زیرمجموعه به تولید ناودانی 6، ناودانی 8، ناودانی 10 و نبشی 8 و 10 مشغول است و سالانه 16 هزار تن محصول در سال تولید می کند.
  • کارخانه فولاد الماس یزد: این کارخانه به تولید ناودانی اروپایی 8، 10، 12، 14، 16 ، ناودانی سایز 80، 100، 120، 140 و 160 و انواع نبشی مشغول است و 120 هزار تن در سال محصول تولید می‌کند.
  • نورد مقاطع فولادی: ظرفیت این کارخانه 20 هزار تن در سال است و نبشی و ریل تولید می‌کند.
  • کارخانه فولاد کبکان مشهد: این کارخانه در سال 120 هزار تن شمش فولادی و مقاطع تولید می‌کند که از این میان می‌توان به انواع ناودانی، نبشی، سپری، بیلت‌های فولادی و چهارپهلو اشاره کرد.
  • فولاد فرم تابران: این کارخانه در جهت تکمیل خط تولید از مواد اولیه به محصول نهایی را به عهده دارد و در آن خدمات ماشین سازی، تجهیزات ماشین کاری، طراحی و ساخت تجهیزات و خطوط نورد، ساخت و تامین استراکچر فلزی و ساخت و طراحی خطوط گندله به روش Traveling Grate انجام می‌گردد.
  • شرکت تولیدی و صنعتی فولاد قائم یزد: این شرکت سالانه 100 هزار تن مقاطع فولادی تولید می‌کند  و در کنار آن به تولید آهن اسفنجی، سنگ آهن و کنستانتره، گندله و بیلت با ظرفیت 700 هزار تن در سال می‌پردازد.
  • مجتمع فولاد رشتخوار: در این زیرمجموعه هم مقاطع فولادی و مواد اولیه مورد نیاز دیگر کارخانه‌ها تولید می‌گردد که در شهر رشتخوار واقع شده است.
  • شرکت همگر صنعت فولاد پاسارگاد
  • شرکت نیروگستران ناظران مشهد

 

کارخانه صبا فولاد منظومه

این کارخانه در سال 1389 در استان اصفهان تاسیس شده است. تمرکز این مجتمع بیشتر روی تولید ناودانی و نبشی است و در کنار این دو محصول شمش فولاد و ضایعات ذوبی نیز به فروش می‌رساند. کیفیت خوب محصولات این کارخانه باعث این شده که با آن که جزو یکی از جوان‌ترین مجموعه‌های فولادی کشور است، بتواند میزان قابل توجهی مشتری وفادار داشته باشد.

این کارخانه سالیانه 90 هزار تن ناودانی و نبشی تولید می‌کند که از این میان می‌توان به ناودانی 60، ناودانی 80 و ناودانی 100 میلیمتری و همچنین نبشی 40، 60، 80 و 100 میلیمتر اشاره کرد. از محصولات این شرکت در تولید چارچوب، درب و پنجره، استحکام سازه، ناودانی منقطع وال پست، ناودانی شیروانی و... استفاده می‌گردد.

 

کارخانه نورد یاوران زنجان

از دیگر کارخانه‌های جوان ایران باید به کارخانه نورد یاوران زنجان اشاره کرد که در سال 1384 فعالیتش را به عنوان یکی از بازو‌های تولیدی فولاد غرب کشور شروع کرد. ظرفیت تولید این کارخانه در حال حاضر سالیانه 200 هزار تن فولاد آلیاژی، 350 هزار تن ناودانی و نبشی و 50 هزار تن شمش فولادی است.

از میان مقاطع فولادی که به آن اشاره کردیم، این کارخانه به ساخت ناودانی 4، ناودانی 5، ناودانی 6، نبشی 4، نبشی 5 و نبشی 6 اشاره کرد. محصولات این کارخانه نیز دارای بالاترین استانداردهاست و ناودانی‌های خود را در دو دسته ناودانی معمولی و اروپایی تولید می‌کند.

توجه بالا به کیفیت و دید بلند مدت تیم مدیریت باعث شده تا این مجموعه نه تنها به تولید قابل قبولی دست پیدا کند، بلکه به دلیل کیفیت خوب بتواند استانداردهای داخلی، اروپایی و روسی را کسب کند تا خاطر خریدار را از کیفیت محصولات راحت کند. همچنین نیروی کار بالای این مجموعه که بالغ بر 1200 نفر است، تعداد بالایی متخصص در حوزه فولاد را در این استان تربیت می‌نماید.

 

صنایع فولاد کوهپایه

صنایع فولاد کوهپایه از دیگر مجموعه‌های فولادی است که در استان اصفهان واقع شده است. این کارخانه در سال 1382 تاسیس شده و بخشی از مجموعه شرکت‌های کالوپ و پرتوا است. محصولات این شرکت از قبیل ناودانی، تسمه و سپری با برند پرتوا و نبشی‌های شرکت با برند اسپیرال به فروش می‌رسند و در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت جمعا 120 هزار تن در سال است.

ناودانی های این شرکت شامل ناودانی 3، ناودانی 4، ناودانی 5 و ناودانی 6 است و هم امکان سفارش در سایزهای خاص برای مشتریان فراهم است. محصولات شرکت بر اساس استانداردهای ملی 4477-1 و 4477-2 تولید می‌گردند که برابر با استانداردهای روز دنیا در اروپا و روسیه است.

این کارخانه در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته و توانسته به علاوه بر افزایش خطوط و حجم تولید، اعتماد خریداران را نیز جلب کند و مشتری‌های خود را داشته باشد؛ حتی با وجود رقبای بسیار قدری مثل ذوب آهن اصفهان که در همین استان واقع شده است.

 

شرکت پروفیل صنعت ماهان

شرکت پروفیل صنعت ماهان همزمان با کارخانه صبا فولاد منظومه راه اندازی شد از نظر مکانی در گرمسار شیراز واقع شده است. این کارخانه متمرکز بر تولید مقاطع فولادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به ناودانی، نبشی و تیرآهن اشاره کرد. ناودانی‌های این شرکت از سایز 8 تا 18 را شامل می‌شوند که یکی از بیشترین رنج‌های تولید این محصول در بین رقبا است. ناودانی و نبشی این شرکت توسط نورد گرم ساخته می‌شوند. برای تشخیص محصولات این مجموعه می‌توانید به علامت اختصاری PSM حک شده روی تمام مقاطع این شرکت دقت کنید.

از دیگر خصوصیات ناودانی‌های این شرکت می‌توان به تولید هر دو نوع بال موازی و بال شیب دار اشاره کرد. این مقاطع از نظر وزن هم در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌گردند که نوع سنگین این مجموعه بر اساس جدول اشتال و نوع سبک مقداری کمتر از مشخصات اشتال است و دارای قیمت پایین‌تر است.

این کارخانه دائما در حال توسعه است و در جهت تکمیل زنجیره فولاد، در کنار مقاطع فولادی به تولید بریکت گرم، تولید گندله و کنستانتره، تولید آهن اسفنجی، استخراج سنگ آهن و انجام فرآیند‌های فناوری فولاد می‌پردازد. از طرفی نیز در حال انجام تحقیقات و مطالعات تخصصی جهت ورود به بازار فلزات رنگی و کارخانه فرو آلیاژ است و در یکی از بازیگران نوپای این حوزه است.

 

شرکت فولاد سپهر ایرانیان

این کارخانه در سال 1388 برای تولید میلگرد ساده و آجدار از شمش راه اندازی شد ولی خیلی سریع اقدام به گسترش فعالیت‌هایش کرد و به تولید ناودانی، نبشی و میلگرد مشغول شد. ظرفیت تولید سالانه این مجتمع 100 هزار تن در سال است و محصولات خود را بر اساس استاندارد ملی 4148  و استانداردهای بین‌المللی DIN488 مورد تست و آزمایش قرار داده و به بازار ارائه می‌دهد.

در کنار این استانداردها، واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه شرکت فولاد سپهر ایرانیان، دائما در جهت تست و بهبود محصولات هستند و به انواع آزمایش‌های شیمیایی و کنترلگرهای فیزیکی مجهز شده‌اند. این تست‌ها و آزمایش‌ها شامل کنترل کیفیت شمش ورودی، کنترل حین تولید در خطوط، نظارت بسته‌بندی درست و انجام آزمایشات مستمر از نمونه‌های تولیدی است.

وجود زنجیره کامل فولاد در این کارخانه کمک کرده تا نسبت وزن به قیمت محصولاتش از برخی کمپانی‌های رقیب کمتر و بصرفه تر باشد. از میان محصولات تولیدی این کارخانه می‌توان به ناودانی 60، 80، 100، 120، 140، 160، 180 و 200 میلیمتری اشاره کرد.

نادوانی کارخانه های تولید کننده

کاربرد ناودانی

از آنجایی که نحوه ساخت این پروفیل به گونه‌ای خاص است و از یک طرف بسته و از طرف دیگر باز است وهمچنین امکان پر کردن فضای درون این پروفیل با پروفیل‌های دیگر و موادی مثل بتن و...، به جزوی جدایی ناپذیر در بسیاری از صنایع بدل شده است. برخی از کاربردهای ناودانی به شرح زیر است:

  • استفاده در تیر حمال: در نماسازی یا افزایش استحکام تیرهای حمال به کار می‌رود تا بتوانند وزن بخش مورد نیاز را تحمل کنند. این تیرها می‌توانند از جنس فلز یا چوب باشند. با استفاده از ناودانی می‌توان میزان مقاومت این تیرها را افزایش داد. همچنین در مناطق مرطوب می‌توان با استفاده از یک ناودانی ضد زنگ مثل استنلس استیل و گالوانیزه از این تیرها در برابر رطوبت مقاومت کرد.
  • استفاده در ساخت دیوار: در ساخت دیوار سازه‌هایی مثل انبار، کارگاه و گاراژ می‌توان از این مقاطع استفاده کرد. از ناودانی در این سازه‌ها بعنوان پشتیبان عمودی استفاده می‌شود و می‌توان برای افزایش مقاومت آن‌ها را در خاک فرو کرد.
  • استفاده در سقف: از دیگر استفاده‌های معمول ناودانی، استفاده به عنوان تیرچه در سقف است. در ساختمان‌های سبک که از تیرهای چوبی یا فلزی برای مقاومت سقف استفاده می‌شود، می‌توان از این پروفیل استفاده کرد.
  • استفاده در ساخت خرپا: یکی دیگر از استفاده‌های مهم از این مقاطع در ساخت و ساز، استفاده در خرپا است. از آنجا که خرپا وزن زیادی تحمل نمی‌کند، استفاده از ناودانی برای ساخت آن‌ها معمول است.
  • استفاده در منقطع وال پست: از این مقاطع همچنین می‌توان به عنوان اتصال بین سازه فولادی و قاب سازه‌ای و غیر سازه‌ای استفاده کرد. این امر به مقاومت اسکلت در برابر زلزله و طوفان کمک میکند و انتقال بخشی از نیرو به دیوارهای جانبی و زمین را میسر می‌کند.
  • استفاده در تاسیسات دریایی: از آنجا که ناودانی با آلیاژهای مختلفی از جمله آلیاژهای ضد زنگ ساخته می‌شود، در کنار تیرآهن، نبشی و میلگرد آلیاژی برای ساخت تاسیسات دریایی مثل پایگاه‌های نظامی، علمی، دکل‌های گاز و نفت و... استفاده می‌گردد.
  • استفاده در شاسی خودرو: ریل‌های اصلی شاسی خودرو را برای افزایش مقاومت در ناودانی‌هایی با آلیاژهای ویژه قرار می‌دهند تا هم مقاومت بالایی پیدا کند و هم جای کافی برای منبسط و منقبض شدن شاسی، فراهم باشد.

 

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، ناودانی یکی از تولیدات اصلی مجتمع‌های فولادی است و کارخانه های تولید کننده ناودانی در ایران فراوان هستند. در این مقاله به شرح چیستی ناودانی‌ها پرداختیم و گفتیم که یک مقطع باید چه مشخصاتی داشته باشد که ناودانی نامیده شود. در ادامه 10 مجموعه فولادی کشور که اقدام به تولید این محصول می‌کنند را شرح دادیم و سپس از کاربردهای اصلی ناودانی گفتیم تا بدانید این مقطع در کجا استفاده می‌شود.

اگر نکته‌ای در مورد ناودانی دارید و یا در مورد وزن و قیمت ناودانی و دیگر مقاطع فولادی سوالی دارید، با همکاران ما در واحد فروش بنیان فولاد شبستری تماس بگیرید

ثبت دیدگاه

فرم در حال بارگذاری ...