کارخانه ‌های تولید کننده میلگرد

کارخانه ‌های تولید کننده میلگرد

میلگرد جزو شناخته‌شده ترین محصولات تولیدی کارخانجات تولید فولاد است. کاربرد بسیار بالای این پروفیل در ساختمان سازی و صنعت آن را به یکی از پرطرفدارترین محصولات فولادی تبدیل کرده است. از آنجا که کشورمان جزو 10 تولید کننده بزرگ دنیاست، بعید است که تا به حال در پروژه‌های مختلف در حال اجرای اطرافتان، میلگرد به چشم‌تان نخورده باشد؛ ولی اگر این سوال برای‌تان پیش آمده که میلگرد دقیقا چیست، چه انواع و استفاده‌هایی دارد و مهم‌تر از همه برترین کارخانه‌ های تولید میلگرد در ایران کدام مجموعه‌ها هستند، با ما در بنیان فولاد همراه باشید تا تمام سوالات‌تان را پاسخ دهیم.

قیمت میلگرد در بنیان فولاد

میلگرد چیست؟

میلگرد پروفیلی است با سطح مقطع دایره‌ای شکل. این محصول توپر است و انواع مختلفی دارد که بر بر اساس داشتن آج و نوع آن دسته بندی می‌گردد. میلگرد معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شود، اما امروزه به دلیل نوع ساختارش که استفاده از آن را راحت می‌کند با آلیاژهای متنوعی ساخته می‌شود و کاربردهای آن را بیش از پیش کرده است.

از میلگرد بیشتر در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. بتن به تنهایی از مقاومت فشاری بسیار بالایی برخوردار است؛ اما هر متریالی که مقاومت فشاری بالایی داشته باشد، مقاومت کششی و پیچشی ضعیفی دارد. از همین رو برای بالا بردن استحکام پیچشی و کششی بتن، میلگرد به آن اضافه می‌گردد.

قیمت انواع میلگرد در بنیان فولاد شبستری

انواع میلگرد

میلگرد را می‌توان به صورت‌های مختلفی دسته بندی کرد. بارزترین این دسته‌بندی میلگرد ساده و آجدار است. از میلگردهای ساده بیشتر در صنعت و از نوع آجدار اغلب در ساختمان‌سازی استفاده می‌گردد. قیمت نوع آجدار از نوع ساده معمولا بیشتر است. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد و نمودار قیمت بر اساس وزن می‌توانید به صفحه فروش بنیان فولاد مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این قیمت وابسته به قیمت آنلاین آهن است.

 

میلگرد ساده

این میلگرد بدون آج است و دلیل نامش هم همین است. سایز این میلگردها بین 6 تا 40 میلی متر است و در معمولا در طول‌های 6 و 12 متری تولید می‌گردند. از این محصول در ساختمان‌سازی به صورت محدود برای بالا بردن مقاومت بتن و نما استفاده می‌شود که به دلیل پایین بودن مقاومت کششی و پیچشی آن نسبت به میلگردهای آجدار خیلی رایج و معمول نیست. استفاده دیگر آن در صنعت است و به همین دلیل در جوشکاری، آهنگری، خم‌کاری و ساخت اتصالات و پیچ و مهره‌های خاص استفاده می‌گردد.

استاندارد شناخته شده این محصول A1 است و در دسته پروفیل‌های فولادی نرم قرار دارد.

 

میلگرد آجدار

این نوع میلگرد دارای آج‌هایی است که دورتادور این پروفیل را می‌پوشاند. آج‌ها بصورت یکنواخت و مارپیچ هستند و به دو صورت مرکب یا دوکی شکل صیغل داده می‌شوند که دلایل فیزیکی مشخصی در افزایش مقاومت پیچشی و کششی دارد که خود نیازمند مقاله‌ای دیگر است. این میلگردها در سایز 6 تا 50 میلی متر تولید شده و طول شاخه آن‌ها نیز 6 و 12 متری است. مقاومت بالای میلگرد آجدار آن را به یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ها در ساختمان سازی و خصوصا تولید بتن آرمه یا بتن مسلح بدل کرده است.

این پروفیل در سه استاندارد A2, A3 و A4 تولید می‌گردد که هر کدام خصوصیات و مشخصات منحصر بفرد خود را دارند.

قیمت انواع میلگرد آجدار در بنیان فولاد

مهم ترین کارخانه های تولید کننده میلگرد ایران

1. کارخانه ذوب آهن اصفهان

این کارخانه که کلنگ ساختنش در سال 1346 زده شد، یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های تولیدی در کشور است. وجود کارگاه‌های آگلومراسیون و کک سازی و همچنین کوره شماره 1 در سال 1350 و مهندسی نورد و فولادسازی در سال 51 که ظرفیت 550 هزار تن در سال را داشت از اولین قدم‌های پیشرو شدن این مجموعه در منطقه بود. در همین سال کوره شماره 2 احداث گشت که میزان تولید را تا 1 میلیون و 900 هزار تن در سال افزایش داد.

این کارخانه همچنین اولین مجموعه ایرانی است که توانسته گواهی نامه‌های استاندارد تولید که نشان دهنده بالاترین سطح کیفی در زمینه فولاد است را دریافت کند. برای مثال این کارخانه گواهی ISO 9001 در زمینه مدیریت کیفیت در بخش تولید شمش را داراست. همچنین در زمینه تولید میلگرد، گواهی نامه B500B را از مجموعه Cares کشور انگلستان دریافت نموده است.

ذوب آهن اصفهان میلگردهای خود را به دو صورت ساده و آجدار و در انواع یکنواخت و دوکی تولید می‌نماید که دارای استاندارد ملی 3132 است. در حال حاضر تولید این کارخانه به 3 میلیون و 600 هزار تن در سال رسیده است.

میلگردهای این کارخانه به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌گردند و از گرید A1 تا A4 را شامل می‌شوند که در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌گردند. نوع آجدار این کارخانه از نوع آج 340 مارپیچ است که با حرف L نمایش داده می‌شوند، آج 350 مارپیچ که با حرف J نشان داده می‌شوند، آج 340 جناقی با علامت اختصاری C و نهایتا آج 400 جناقی که اختصارا با C نمایش داده می‌شود. انواع میلگرد آجدار مرکب کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز با گرید استاندارد A4 شامل دو محصول آج 500 و 520 است.

تولیدات میلگرد قطر 5.5 تا 14 میلی متر در دو دسته شاخه‌ای و کلافی برای مصارف داخلی و خارجی برخی از کشورهای غالبا همسایه و قطر بالای 14 میلی متر این کارخانه پیرو قواعد استاندارد روسیه، آمریکا، ژاپن و ایران است و از همین رو جزو محصولات فولادی صادراتی است.

 

2. کارخانه بافق یزد

یکی دیگر از کارخانه‌های موفق در زمینه تولید میلگرد در ایران کارخانه بافق یزد است. این کارخانه از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای منحصربفرد که تقریبا در وسط ایران است ساخته شده است که دسترسی را به سرتاسر کشور راحت ساخته است. این کارخانه جزو موفق‌ترین پروژه‌های خصوصی سازی کشور است که هنوز هم در دست همین بخش است و با دانش داخلی ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

بکارگیری آزمایشگاه‌های حرفه‌ای و مدرن برای انجام انواع تست‌های مورد نیاز بر روی محصولات مثل آزمایش‌های مقاومتی و مکانیکی، استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌های دنیا و بومی‌سازی آن که نیاز به نیروی کار و دانش خارجی را به صفر رسانده و مدیریت حرفه‌ای و کاربلد این مجموعه از دیگر نقاط قوت کارخانه بافق یزد است.

این کارخانه بجز خطوط تولید گندله با حجم 5 میلیون تن در، ریخته‌گری و ذوب با 1 میلیون تن در سال، احیا مستقیم با ظرفیت 1 میلیون تن در سال و نورد فولاد با 550 هزار تن در سال، خط تولید نورد میلگرد حرارتی با ظرفیت 550 تن را به بهره برداری رسانده است که حجمی قابل توجه حتی در مقیاس جهانی است.

این کارخانه انواع مختلفی از میلگرد را تولید می‌کند که شامل میلگردهای A1, A2, A3 و A4، و همچنین کلاف ساده یا Rod و آجدار یا Wire Rod است. کلاف‌های این کارخانه به سه دسته فوق کششی، کششی و نیمه کششی دسته بندی می‌گردند و از ضخامت 5.5 میلی متر به بالا تولید می‌شوند و دارای استاندارد 1006 ،1008 ،RST34 هستند.

پرفروش ترین محصول این شرکت در این هم میلگرد A3 است که از میلگرد 8 تا 40 را شامل می‌شود؛ البته 36 و 40 فقط شامل تولیدات سفارشی می‌گردند ولی دیگر مدل‌ها در بازار موجود هستند. طول این میلگرد‌ها 9 متری و 12 متری است و دارای وزن و قیمت استاندارد هستند. قیمت روز این میلگردها بر اساس نمودار قیمت خود شرکت بصورت روزانه بروز رسانی می‌شود.

 

3. مجتمع جهان فولاد سیرجان

سومین کارخانه قدرتمند در بستر تولید میلگرد در کشورمان مجتمع جهان فولاد سیرجان است. این شرکت در سال 1388 در استان کرمان بوسیله شرکت توسعه و آبادانی این استان تاسیس گشت. در حال حاضر 7 خط تولید برای این شرکت در نظر گرفته شده که برخی از آن‌ها تکمیل گشته و برخی دیگر در دست احداث اند. از این خطوط تولید می‌توان به خطوط احیا آهن اسفنجی به حجم 2 میلیون تن، دو خط تولید ذوب و ریخته گری با ظرفیت دو میلیون تن در سال، و 3 خط تولید نورد و فولاد آلیاژی با ظرفیت 2 میلیون تن در سال اشاره کرد.

در کنار این خطوط، خط تولید میلگرد آجدار این کارخانه با ظرفیت تولید 650 هزار تن به روش حرارتی در سال یکی از موفق‌ترین خطوط تولید میلگرد ایران است. تولیدات این کارخانه با آن که از کیفیت بالایی برخوردارند، جزو اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین آپشن‌های موجود در بازار هستند با می‌توان آن‌ها را با علامت اختصاری SJSCO حک شده روی محصولاتش شناسایی کرد.

میلگرد‌های تولید شده این کارخانه در سه گرید A1, A2  و A3 تولید می‌گردند. از نوع ساده آن بیشتر برای خاموت زنی کاربرد دارد و از جوش پذیری بالایی هم برخوردارد است و نوع آجدار بیشتر برای افزایش مقاومت بتن بکار می‌رود.

تولیدات این مجتمع بر اساس استانداردهای ملی 3132 است که به سه دستی اصلی ساده یا س 240، آجدار مارپیچ یا آج 340 و آجدار جناغی یا آج 400 تقسیم می‌گردند. بر اساس این استاندارد‌ها و خطوط تولید این کارخانه، مقاطع مورد نظر توسط پروسه حرارتی Quench Temper تولید می‌گردند که خواص مکانیکی میلگردها را افزایش می‌دهد.

این کارخانه محصولات خود را در سایزهای 8 تا 32 تولید می‌کند و مشخصا قیمت‌شان به قیمت آنلاین آهن بستگی دارد. این قیمت هم به دلیل اختلاف وزن محصولات قطور تر است و واضح است که هرچه محصول قطر بیشتری داشته باشید وزن آن هم افزایش خواهد یافت.

قیمت انواع میلگرد بنیان فولاد

4. کارخانه فولاد شاهرود

از دیگر کارخانه‌های برتر تولید میلگرد در ایران کارخانه فولاد شاهرود است که در استان سمنان واقع شده است. این کارخانه در سال 1380 در کیلومتر 12 جاده شاهرود به دامغان استارت زده شد و در سال 85 به بهره برداری رسید. این کارخانه در موقعیتی استراتژیک واقع شده و در نزدیکی استان‌های تهران و خراسان واقع شده که بیشترین مصرف فولاد در کشور را دارند. بعلاوه بر طرف کردن نیازهای داخلی، این کارخانه به کشورهای همسایه مثل افغانستان و تاجیکستان هم صادرات قابل توجهی دارد و از مهم‌ترین تولیدات این شرکت میلگرد گرید A1, A2 و A3 است.

کارخانه فولاد شاهرود دو خط تولید اصلی دارد که یکی ذوب و ریخته گری فولاد است و دیگری تولید میلگرد است که تمام مراحل آن از جمله پوسته زدایی، نورد استند افقی و عمودی، بستر خنک کننده و بسته بندی را شامل می‌گردد. ظرفیت تولید این کارخانه 100 هزار تن در سال برای ذوب و ریخته‌گری شمش فولاد در سال و 200 هزار تن میلگرد در سال است.

تمام دستگاه‌های این کارخانه از کشورهای ایتالیا و آلمان وارد شده که کیفیت تولیدات این کارخانه را تضمین می‌کند. میلگردهای این مجتمع شامل دو نوع آجدار و ساده است. گرید A2 آجدار بصورت مارپیچ است و گرید A3 آجدار بصورت جناغی است. سایز این میلگردها از 8 میلی متر تا 32 میلی متر متغیر است. گرید A2 این کارخانه دارای استاندارد داخلی آج 340 است و برای جوشکاری خیلی مناسب نیست. گرید A3 نیز بر اساس استاندارد آج 400 تولید می‌گردد که به میلگرد نیمه سخت مشهور است و پراستفاده ترین نوع میلگرد در ایران است.

تولیدات این کارخانه با حروف اختصاری SHS TC حکاکی شده اند که هر حرف معنی مشخصی دارد. SHS مخفف نام کارخانه است، حرف C نشان دهنده استاندارد بوده و T نشان دهنده انجام فرآیند ترمکس در تولید این محصولات است.

 

5. کارخانه شاهین بناب

از دیگر مجموعه‌های بزرگ در زمینه فولاد و میلگرد در ایران کارخانه شاهین بناب آذربایجان است که در سال 1383 تاسیس شد. این کارخانه بجز تولیدات فولاد، جزو بزرگترین هولدینگ‌های صنعت فولاد کشور و حتی منطقه است و 4 زیر مجموعه فولاد دارد که شامل فولاد شاهین بناب، فولاد صنعت بناب، فولاد صنعت شهریار و فولاد صنعت سهند است.این کنسرسیوم و 4 شرکت وابسته‌اش خطوط تولید و ظرفیت‌های مشخصی دارند.

فولاد شاهین بناب چهار خط تولید دارد که یک خط مربوط به تولید شمش فولادی و سه خط دیگر برای تولید میلگرد طراحی شده‌اند. این کارخانه در سال 300 هزار تن شمش فولادی و 850 هزار تن میلگرد آجدار است.

کارخانه بعدی که فولاد صنعت بناب نام دارد از دو خط تولید نورد گرم تشکیل شده است که دارای ظرفیت تولید 450 هزار تن در سال است.

کارخانه بعدی فولاد صنعت شهریار است که ظرفیت تولید 150 هزار تن شمش فولاد در سال را داراست. همچنین این کارخانه دارای 5 کوره القاییی است که هر کدام 20 تن ظرفیت دارند.

در آخر هم باید به کارخانه فولاد صنعت شهریار اشاره کرد. این کارخانه دارای دو خط تولید مستقل نورد گرم برای تولید میلگرد آجدار ساختمانی است. ظرفیت این دو خط بالغ بر 450 هزار تن در سال است.

همچنین آزمایشگاه‌های سنجش کیفی و بررسی استاندارد و سایت فرآوری قراضه ای هم برای این مجموعه‌ها تعبیه گردیده است. بعلاوه بر این 4 کارخانه و آزمایشگاه‌ها، این کنسرسیوم در نظر دارد تا کارخانه‌های جدیدی در همین راستا تاسیس کند تا بجز بی‌نیاز کردن میلگرد منطقه و کشور، به اشتغال‌زایی استان‌های آذربایجان نیز کمک کند.

همانطور که خواندید، بخش عمده خطوط تولید این مجموعه در زمینه تولید میلگرد ساختمانی مشغول به کار هستند. این محصول عمدتا  به وسیله خطوط نورد گرم این مجموعه تولید می‌شوند. این میلگردها دارای استاندارد ملی 3132 هستند و در اندازه‌های 8 میلی متر تا 32 تولید می‌شوند. بیشتر تولید این کارخانه بر روی گریدهای A2 و A3 تمرکز دارد و با علامت اختصاری BS CT حک شده روی محصولاتش شناخته می‌شود.

 

لیست کامل کارخانه‌ های تولید کننده میلگرد در ایران

1. کارخانه ذوب آهن

2. کارخانه بافق یزد

3. مجتمع فولاد جهان فولاد سیرجان

4. کارخانه فولاد شاهرود

5. کارخانه شاهین بناب

6. کارخانه آریان فولاد

7. کارخانه ظفر بناب

8. کارخانه کویر کاشان

9. مجتمع کاوه تیکمه داش

10. مجتمع فولاد آناهیتا گیلان

11. کارخانه فولاد راد همدان

12. مجتمع سیرجان حدید جنوب

13. کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان

14. کارخانه فولاد کیان کاشان

15. مجتمع فولاد سیادن ابهر

16. مجتمع ذوب آهن اردبیل

17. کارخانه نورد گرم سمنان

18. مجتمع بردسیر کرمان

19. کارخانه آذر فولاد امین

20. مجتمع کیان فولاد ابهر

21. کارخانه هشترود

22. کارخانه حسن رود (گیلان)

23. مجتمع پرشین فولاد

24. کارخانه میانه (فولاد آذربایجان)

25. مجتمع فولاد نیک صدرا طوس

26. کارخانه هیربد زرندیه

27. مجتمع فولاد روهینا دزفول

28. کارخانه جهان فولاد غرب

29. مجتمع فولاد امیرکبیر خزر

30. مجتمع فولاد سپهر ایرانیان

31. کارخانه فایکو (البرز ایرانیان)

32. مجتمع درپاد تبریز

33. مجتمع فولاد ارگ تبریز

34. کارخانه قائم

35. مجتمع فولاد صبا فولاد زاگرس

36. مجتمع فولاد البرز غرب

37. کارخانه میلگرد قزوین

38. مجتمع فولاد خراسان

39. مجتمع فولاد خوزستان

40. فولاد نورد یزد

 

تولید کننده گان فولاد در ایران 

قیمت انواع میلگرد در بنیان فولاد

جمع بندی

در این مقاله ابتدا توضیح مختصری در مورد چیستی میلگرد و اهمیتش در صنعت فولاد پرداختیم. سپس دو نوع اصلی آن یعنی ساده و آجدار را بررسی کردیم و گریدهای اصلی شامل A1, A2, A3 و A4 را معرفی کردیم. در ادامه 5 کارخانه بزرگ و به نام از 40 کارخانه اصلی تولید میلگرد را بطور مشروح بررسی نمودیم و سپس لیست کامل شرکت‌های فعال در این بستر را ارائه کردیم.

برای اطلاع از وزن و قیمت انواع مقاطع و پروفیل‌های فولادی از جمله میلگرد، می‌توانید از نمودار قیمت و قیمت آنلاین آهن در وبسایت بنیان فولاد به مدیریت مهندس شبستری استفاده کنید. همچنین اگر سوال و یا نکته‌ای دارید و یا قصد خرید با بهترین قیمت و تضمین کیفیت را دارید، با همکاران ما در واحد مشاوره و فروش بنیان فولاد با مدیریت جناب آقای مهندس شبستری تماس بگیرید

ثبت دیدگاه

فرم در حال بارگذاری ...